Позакласна робота

ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ТИЖНЯ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Понеділок
         День Чудес
1. Організаційна лінійка(5-11кл.)
2. Мульти-перерви(5-7кл.)
3. Вікторина «Казка йде у гості»
 ( 5-7 класи)


Вівторок
День Мрій
1.Конкурс на кращий костюм літературного героя (5-11 клас)
2. Анкетування «Який я літературний герой?» (7-9 класи)


Середа
День Веселощів
1. Ігрові перерви «Веселий ярмарок»(5-7кл.)
2. Конкурс анекдотів, гуморесок, байок (5-11 класи)
3. Виставка-конкурс «Смішні моменти нашого життя» (5-11класи)


Четвер
День Мудрості
1. Загадкові острівці «Перлини мудрості»(5-7кл.)
2. Брейн-ринг «Література від А до   
   Я» (5-11 класи)
 3.Конкурс на кращий зошит із зарубіжної літератури(5-11кл.) 

П’ятниця
День Любові
1.Виставка малюнків «Парад літературних героїв» (5-11 класи)
2. Складання пазлів «Пошук літературних скарбів»(5-11кл.)
3. Підведення підсумків Тижня Зарубіжної літератури,нагородження переможців (5-11 класи).








Вікторина «Казка йде у гості»
(для учнів 1 – 7 класів)

Дорогі діти! Я впевнена, що ви чудово знаєте і любите казки. Тому без труднощів справитесь із моїм завданням. Дайте відповіді на питання вікторини, мандруючи сторінками ваших улюблених казок. Свої роботи залишайте у вчителя світової літератури. І пам’ятайте, що того, хто терпеливо та старанно виконує роботу, завжди чекає винагорода!
                                                            Казкова Фея
Питання вікторини:

1. Хто з казкових персонажів підібрав стрілу Івана-Царевича?
2. Що використовував для свого польоту Карлсон?
3. Хто з казкових персонажів тримав свою смерть в яйці?
4. На якого птаха перетворилося Гидке Каченя?
5. Кого з казкових персонажів Сірий Вовк спрямував на довгу дорогу замість короткої?
6. Що використовував Аладін для того, щоб викликати джина?
7. На якому птахові подорожував Нільс?
8. Скільки часу розповідала свої казки Шахерезада?
9. Як рятувався від хижих звірів Колобок?
10. Що місяць Квітень подарував Пасербиці?
11. Чим відрізнявся від решти своїх братів стійкий олов’яний солдатик?
12. Хто врятував Кая від Снігової Королеви?
13. Що найперше попросила баба у Золотої Рибки?
14. Як звуть найменшого казкового хлопчика?
15. Хто вчинив переполох в хатинці трьох ведмедів?
16. Чим пригощала Лисичка Журавля?
17. Який казковий персонаж народився від горошини?
18. Як звали казкову героїню, яка жила в горіховій шкаралупці?
19. Чиїм чоловіком став Пан Коцький?
20. Чим ловив рибу Вовк, обдурений Лисичкою-кумою?
21. Що загубила Попелюшка, втікаючи із королівського палацу?
22. У якого казкового персонажа від брехні підростав ніс?
23. Якими слова зазвичай розпочинаються казки?
24. Хто останній тягнув ріпку?
25. Хто поселився у сімох гномів?
26. Якого кольору була квіточка, через яку Красуня опинилася у Чудовиська?
27. Як звали трьох поросят, що перемогли вовка?
28. Що несла у коринці Червона Шапочка?
29. Яка казкова героїня мала костяну ногу?
 30. Якими словами зазвичай закінчуються казки?


Брейн – ринг
«Література від А до Я»
Мета.     Перевірити знання учнів, поглибити їх.
               Розвивати літературні здібності, надихнути учнів на читацьку працю.
              Виховувати естетичні смаки, акторську майстерність.
 Обладнання. 2 столи із різнобарвними скатертинами, музичний супровід, «Чорний ящик», акторський реквізит, 2 телефони.
Учасники.     2 збірні команди учнів 5-11 класів (команди формуються завчасно, у кожній має бути по одному представнику від класу)
Початок гри.   Команди займають місця за своїми столами. Відповіді дають через 1 хв. Починає відповідати команда, яка першою подала звуковий сигнал.
Хід програми:
1. Організаційний момент
·        Представлення команд
·        Представлення журі та рахувальної комісії
·        Оголошення умов брейн-рингу
 2. Проведення гри
І тур - Митці
1. Нам, сьогоднішнім читачам, він відомий насамперед як поет, проте його сучасники вбачали в ньому вченого: фізика, математика, астронома. Назвіть його ім’я.  (Омар Хайям)
2. Цей письменник мріяв стати актором, а випадково став казкарем. Його казки неординарні, адже героями в них виступають звичайнісінькі речі нашого побуту. Його іменем названа найвідоміша літературна премія дитячих письменників.(Андерсен)
3. За легендами, він був сліпим. Але цей факт не став на заваді його літературній творчості. (Гомер)
4. Коли в Ніжинському ліцеї було створено драматичний гурток, він став його першим учасником, розшукував п’єси для постановки, малював декорації, навіть виготовляв костюми. Розповідали, що він прекрасно виконував роль Простакової в комедії Фонвізіна «Недоросль». Жодній актрисі не вдавалося на той час грати цю роль так, як її гра майбутній письменник. (Гоголь)
5. Цей поет прожив всього 37 років, проте встиг ще за життя здобути світову славу. Він вболівав за тих, хто боровся за свободу, Приймав участь у повстаннях в Італії, Греції. Проте помер не в бою, а від болотної лихоманки. (Байрон)
6. Це перша відома світові поетеса. Існує легенда, що вона кинулась зі скелі через нещасливе кохання. (Сапфо)
7. Цей письменник підробляв приватним учителем, закохався у власну ученицю, що описав у своєму творі. (Джеймс Джойс)
8. Цей поет був неодноразово покараний царською владою, проте загинув на дуелі, захищаючи честь дружини. (Пушкін)
ІІ тур - Герої
1. Кривава ворожнеча родин Монтеккі і Капулетті вбиває двох закоханих. Хто вони? ( Ромео і  Джульєтта )
2. Його завжди уявляють у зеленому каптурі, з луком за плечима  посеред густого лісу. Хто це? (Робін Гуд)
3. Цей герой проявив неабияку винахідливість, придумавши спосіб як не лише не виконувати дане йому завдання, а й значно збагатити запаси своїх скарбів.(Том Сойєр)
4. 28 років, 2 місяці і 19 днів – саме стільки часу цей герой не бачив своїх земляків. (Робінзон Крузо)
5. Це герой французького героїчного епосу, улюбленець короля. Через самовпевненість гине і губить військо. (Роланд)
6. Він мав незвичайне походження, був безсмертним. Через свою доброту і милосердя він став безсмертним і у мистецтві, а його ім’я є символом нескореності й непереможного духу. (Прометей)
7. Як закінчилося життя Жульєна Сореля? (Страчений на гільйотині)
8. На його лондонську адресу досі приходять листи від шанувальників із проханням допомогти розплутати якусь справу. І це не зважаючи на те, що будинку із номером 221 В в Лондоні насправді не існує. (Шерлок Холмс)


ІІІ тур – Твори
1. Твір про те, що навіть найбільший збитошник і неслух може виявити більше сміливості і милосердя, ніж дорослі і виховані люди. (Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра»)
2. У цьому творі зрадника карають смертю. Суддею і виконавцем вироку стає його ж батько. (М. Гоголь «Тарас Бульба»)
3. Герой цього твору побував за одну ніч у найважливіших моментах свого життя, зрозумів свої помилки і до ранку абсолютно змінився. (Ч. Діккенс «Різдвяна пісня у прозі»)
4. Перший твір у світовій літературі, який поєднує в собі два великі романи і охоплює всі три можливі світи нашого буття. (М. Булгаков «Майстер і Маргарита»)
5. Твір про те, як герой мандрував потойбічним світом і спілкувався з душами померлих. (Данте «Божественна комедія»)
6. Трагічна і повчальна історія про те, що у нашому світі не все справедливо,  а закони встановлюють ті, хто сильніші, слабшому ж ніяк не знайти виправдання, навіть якщо він безвинний. (Езоп, І. Крилов «Вовк і Ягня»)
7. Твір про те, що іноді навіть загублена річ допомагає вдало вийти заміж.(«Попелюшка»)
8. Фраза з цього твору стала афоризмом і примушує задуматись: «Я знаю все й не знаю лиш себе» (Ф. Війон «Балада прикмет»)
ІV тур «Чорний ящик»
Виносять скриньку або ящик, прикритий чорним. За підказками треба відгадати, що там. Якщо відгадають з першої спроби – команда отримує 5 балів, з другої – 4 балів, з третьої – 3 балів, з четвертої – 2 бали, з п’ятої – 1 бал.
1 підказка. Саме те, що приховане в чорному ящику, стало причиною війни, яка тривала 10 років.
2 підказка. Один із найвідоміших грецьких героїв змушений був добувати це з-під носа страшного дракона, що дрімав у саду.
3 підказка. Це стало символом найбільшої спокуси.
4 підказка. Смертельна отрута для Білосніжки.
5 підказка. Улюблений фрукт у мистецтві.
Відповідь: Яблуко.
Гра з глядачами
1. Який день тижня і чому не любив Том Сойєр? (Понеділок, бо починався шкільний тиждень)
2. Яке єдине вразливе місце мав могутній воїн Ахілл? (П’яту)
3. Хто з казкових героїв досі ходять одне до одного свататися? (Чапля та Журавель)
4. Псевдонім якого письменника означає «мірка два»? (Марк Твен)
5. Який російський письменник походив з України і у свої твори на російській мові вводив українські слова? (М. Гоголь)
6. Який літературний герой був казково багатий, проте так боявся пограбування, що жив як найбідніший парижанин? (Гобсек)
7. Яким висловом можна замінити слово «фольклор»? (Усна народна творчість)
8. Який твір нас з дитинства навчає, що не можна розмовляти із незнайомцями, особливо у лісі? («Червона Шапочка»)
3. Підведення підсумків гри, оголошення переможців
Який ти казковий персонаж
1. Ти любиш допомагати людям?
А) Я люблю, якщо на це не треба витрачати багато часу та зусиль.
Б) Я краще вмію керувати, ніж допомагати.
В) Я дуже люблю допомагати іншим, часто це роблю, навіть якщо у мене власні проблеми.
Г) Можу допомогти хорошою порадою.
2. Чи мрійлива ти натура:
А) Більше люблю здійснювати мрії інших.
Б) Ну, можливо, трішки. Але головне – гроші на втілення мрії!
В) Так, дуже!
Г) Я за те, щоб мрії здійснювалися!
3. Який персонаж тобі подобався в дитинстві:
А) Коник-Горбоконик.
Б) Царівна-Лебідь.
В) Гидке Каченя.
Г) Колобок.
4. Якби ти охарактеризував(-ла) себе одним словом, то це було б:
А) Доброта.
Б) Владність.
В) Покірність.
Г) Безтурботність.
5. Від життя ти чекаєш:
А) Нічого не чекаю: все, що потрібно беру сам(-а).
Б) Несподіваного спадку від далекого родича.
В) Принца на білому коні (принцесу - красуню).
Г) Приємних і радісних сюрпризів.
6. Чи любиш ти гучні заходи та вечірки?
А) Так, обожнюю
Б) Ні, але часто доводиться бувати.
В) Люблю, але незручно себе там почуваю.
Г) Я люблю їх влаштовувати.
7. Чи можеш ти бути жорстким(-ою)?
А) Залежить від ситуації
Б) Авжеж.
В) Іноді хотілось би, та не вмію.
Г) Ні, це не про мене.
8. Як ти ставишся до розкоші?
А) Не думаю про це. Я сам(-а) – розкішний(-а,) і це головне.
Б) Мрію жити в палаці.
В) Розкіш – це щастя рідних і близьких.
Г) Розкіш – це можливість розважатися без меж.
9. Де би ти хотів(-ла) працювати:
А) Свій бізнес.
Б) Керівна посада.
В) Сфера послуг.
Г) У сфері розваг.
10. Як ти відносишся до навчання?
А) Подобається тільки тоді, коли розповідають щось цікаве.
Б) Не люблю навчатись, але мушу, бо це мій обов’язок.
В) Дуже люблю навчатись, бо це можливість пізнати світ.
Г) А навіщо взагалі потрібне навчання?


 Перевір результат!

Більшість відповідей «А»: Ти - «Фея» («Чарівник»).  Оптиміст і непоправний людинолюб, ти підеш на багато чого, щоб допомогти людям. Ти обожнюєш робити подарунки, підтримувати та приносити маленьку радість своїм рідним і близьким за першої ж нагоди. Що особливо добре - ти здатний(-а) допомагати і сам(-а) собі в тому числі. Нові знайомі автоматично потрапляють під твою опіку. Однак пам’ятай: якщо дуже викладатися, то можна марно розтратити себе. Переконайся, що не розсипаєш бісер перед свинями.

Більшість відповідей «Б»: Ти -  «Королева» («Король»). Уже з визначення видно, що ти – владна та сильна натура. Досягати і розпоряджатися – ось що підготувала тобі доля! Ти – господар(-иня) свого життя і завжди досягаєш мети. У тебе обране коло спілкування. І ти завжди чітко знаєш, чого хочеш. Часом твоїй твердості навіть заздрять та залюбки підкоряються тобі. Але будь обережний(-а): надмірна жорсткість вбиває дружбу.

Більшість відповідей «В»: Ти -  «Попелюшка» («Іванко-Дурник»). Ти завжди готовий(-а) прислужити. Роботящий(-а), добрий(-а), спокійний(-а), але не ганчірка, звісно ж.
Ти не схильний(-а) конфліктувати, йдеш на компроміс. Саме завдяки вмінню підкоритися та не втягуватися в палкі суперечки, ти часто одержуєш бажане і досягаєш своєю лагідністю результатів там, де «обламалися» найкрутіші. Згадай, адже за терпіння Попелюшка та Іванко-Дурник отримали винагороди. Однак трохи більше впевненості тобі не завадило б.

Більшість відповідей «Г»: Ти -  «Пеппі-Довгапанчоха» («Карлсон»). Ти – душа компанії. Там, де ти – сміх, радощі і немає місця смутку. Ти легко знаходиш вихід із найскладніших ситуацій. За кількістю друзів тобі немає рівних. Невиправний оптиміст і людинолюб, віриш, що життя саме таке, яким його сама собі робить людина. Проте маєш пам’ятати: іноді трапляються такі ситуації, які вимагають серйозного підходу. І не кожен, хто називається твоїм другом, насправді ним є.



Тиждень Рідної мови
Рідна мова – в рідній школі
Прекрасна українська мово,
найкраща пісня в стоголоссі трав.
Кохане слово, наше рідне слово,
яке колись Шевченко покохав.
Понеділок – 12.11.
1.Відкриття святкової лінійки «Мово моя колискова»(5-11кл.)
2.Всеукраїнський конкурс імені П. Яцика. Проведення  І етапу. (2-11кл.)
Вівторок -13.11.
1.Конкурс малюнків «В гостях у казки» (5-11кл.)
2.Літературний КВК «Народна мудрість»(7-11кл.)
3.Квест "Скарби рідної мови" (5-11кл.)

Середа -14.11.
1.Свято-гра «Заглядає в шибу казка з добрими очима»(5-7кл.)
2.Випуск стіннівок «Мовні цікавинки» (8-11кл.)
3.Флешмоб "Мова моя українська чарівна і найрідніша!"
(5-11кл.)

Четвер-15.11.
1.Конкурс читців «Лунай, величне наше слово»(5-11кл.)
2.Виставка кращих учнівських зошитів (5-11кл.)
3.Конкурс»Найкращий знавець Рідної мови»(5-9кл.)
П’ятниця-16.11.
1.Розгадування кросвордів, ребусів, складання пазлів, сенканів.(8-11кл.)

2.Підведення підсумків Тижня української писемності .
(5-11кл.)




ЛІТЕРАТУРНО-МУЗИЧНА КОМПОЗИЦІЯ 
«РІДНА МОВА - В РІДНІЙ ШКОЛІ»

(ПРИСВЯЧЕНА ДНЮ УКРАЇНСЬКОЇ ПИСЕМНОСТІ ТА МОВИ)



Підготувала: 
вчитель української мови та літератури Новомихайлівського навчально-виховного комплексу Чернігівської районної ради Запорізької області 
Самойленко Т.І.
Звучить пісня. «Рідна мова моя»
Учень. І рідне наше село, і школу привітну
Вітають прості українські слова:
«Добридень, громадо! Святкові лінійка
Цей тиждень предметний для всіх відкрива».
Учитель. Доброго дня, дорогі друзі! Ми раді вітати вас на цій урочистій лінійці. Як ви зрозуміли, вона присвячена відкриттю тижня української мови та літератури. Рідна мова  - в рідній школі.
Ведуча 1. Мова – це великий дар природи, який людина розвивала і вдосконалювала протягом тисячоліть.
А мова в свою чергу, розвивала і вдосконалювала людину. У кожного народу є своя мова. І, як сказав Панас Мирний, «поки жива мова в устах народу, до того часу живий і народ».
Ведуча 2. Ми пишаємося тим, що є носіями такої красивої, мелодійної мови. Поети називають її золотою, солов’їною, порівнюють з дорогим діамантом. І саме від нас із вами залежить подальша доля рідної мови. Чи буде вона яблуневоквітнути і плодоносити, чи житиме у далекому майбутньому, продовжуючи таким чином і життя самого народу? Впевнений, що так воно і буде. Але ми мусимо навчитися поважати мову, намагатися розвивати і вдосконалювати власне мовлення.
Дівчинка. Друже милий, ти помітив
До краси людську любов?
Скільки є на світі квітів – 
Скільки є на світі мов.
Холоди чи хмари грізні, - 
Розцвіли в погожі дні
Квіти різні, ранні й пізні,
Восени і навесні: і червоні, як троянди,
І рожеві, як піон, і зелені, як лаванди,
І фіалкові, як сон.
Так мова: ті, - мов квіти,
Що бувають між осель, інші – ті, що рувть граніти
Ломикаменем між скель. На душі в людини свято:
Як чудово, що вони різні всі, що їх багато, - 
Квітів сонця і весни. У барвистім розмаїтті
Мови – дивна дивина, порожнім  було б на світі – 
Зникла б навіть хоч одна. Дуже сильна – ти помітив? – 
До краси людська любов.
Скільки є на світі квітів – скільки є на світі мов.
Хлопчик. Яка чудесна кожна мова!
Але слова мотай на вус.
Як не уважний ти до слова,
То може трапитись конфуз.
Загадки.
1. Стоїть дід над водою
З червоною бородою,
Хто не йде – не мине, - 
За борідку ущипне
Що це?    (Калина)
2. Навесні білим цвітом
Восени – червоним плодом.
Що це? (Калина)
3. І не дівчина,
А червоні стрічки має.
Що це? (Калина)
Так в наша рідна мова – то ж є диво калинове.
(Звучить пісня «Україно, любов моя» у виконанні Т.Повалій).
4.Що зі знак стрункий, мов спис,
Він над крапкою завис,
Спонука до поклику.
Хто ж бо він ? (Знак оклику)

5. Він після речення, цитати
Вмостився, схожий на гачок.
Всіх нас примушує читати,
А сам ні пари з уст – мовчок.
Що це таке? (Знак питання)
6. Вони для речення багато значать:
Турботливо обнімуть, як дружки,
І вставлені слова і цитату вкажуть.
Давайте ж назвемо їх. Це? (Дужки)
7. Злита з хвостиком ця крапка,
Невелика, власне, лапка.
Робить паузу, всім знайома.
Як вона зветься? (Кома)
8. Я такий же, як знак розділовий,
І відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а в горі.
Спробуй лиш написати ім’я – 
Зразу стану потрібен і я.
Що ц за знак? (Апостроф)
9. Завжди можу стати у пригоді,
Моїх вам порад не злічить.
І кажуть про мене в народі:
«Мовчить, а сто дурнів навчить»
Що це? (Книга)
10. З однієї ми родини
Від Андрія до Ярини.
Як по одному самі, 
Ми буваємо німі.
Хоч і маєм різні назви
Й добре знаєте всі нас ви.
Певним станемо рядком – 
Заговоримо ладком.
Ми писемності основа!
А без нас ніхто не слова!
Що це таке? (Літери абетки)
Вчитель. Я рада вітати вас на Турнірі знавців української  мови і літератури. У змаганнях братимуть участь три команди, які повинні продемонструвати нам свої знання з літератури, довести свою першість і здобути право називатися знавцями української мови і літератури. На турнірі присутнє журі, дозвольте вам його представити:
1 Конкурс «Давайте познайомимось» (учні представляють свою команду, оголошують її назву, і девіз.)  
Оцінюється конкурс – 5 балів.
2 Конкурс «Мудрий не вагається, сміливий не боїться». Запитання – відповідь, кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом. (с.119)
3 Конкурс Будь уважний «Склади слово» (Леся Українка, Тарас Шевченко, Іван Франко). Оцінюється за 5-ти бальною системою.
4 Конкурс «Череда без пастуха, як сад без садівника» (Скласти по 1-му  реченню  «Золота осінь», використовуючи епітети, порівняння, метафори) 5 балів.
5 Конкурс «Відгадай літературного героя», казку, загадку. (с.122) 7 балів.
6 Конкурс «Склади прислів’я» - 5 балів.
Книга вчить як на світі жить.
Книгу читаєш розуму набираєш.
Золото добувають із землі, а знання із книги.
7 Конкурс ерудита – 5 балів.
1.Що ви знаєте про цих людей, хто вони такі?
2.Тарас Шевченко
3.Софія Ротару
4.Віктор Янукович
5.Удовенко Петро Петрович
6.Олена Бджілка
7.Володимир Кличко
8.Леонід Якубович
9.Яна Клочко
10.Леся Українка
11.Кругляк Сергій Володимирович
12.Алла Мазур
13.Дмитро Табачник
14.М. Старицький
15.Олена Теліга
Діти на цьому турнір знавців української мови і літератури завершується, журі підіб’є підсумки, й визначимо переможців, завтра конкурс «найкращий декламатор вірша».  У п’ятницю нагородження переможців
Вчитель. «Рідна мова – каже нам письменник Б.Антоненко – Давидович, - це невід’ємна частина Батьківщини, голос свого народу й чарівний інструмент, на звуки якого відгукуються найтонші й найніжніші струни людської душі… Рідна мова не тільки зберігає світлі спогади з життя людини і зв’язує її з сучасниками, - у рідній мові чується голос предків, у ній відлунюються перегорнені сторінки історії свого народу».
А Панас Мирний каже, «Що найбільше й найдорожче добро в кожного народу – це його мова, ота жива хованка людського духа, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподівання, розум, досвід, почування».
Учениця. Співає пісню «Ми бажаємо щастя та долі…» 
Звучить пісня В.Малишева «Україна»
На лінійку виходять хлопчик і дівчинка. У руках запалені свічки. Читають «Молитву до мови» Катерини Матрич.
Дівчинка. Мово! Пресвятая Богородице мого народу! З чорнозему, з любистку, м’яти, рясти, євшан – зілля, з роси, з Дніпровської води, від зорі і місяця народженої. Мово! Мудра Берегине, що не давала погаснути земному вогнищу роду нашого і тримала народ на небесному Олімпі волелюбстві, слави і гордого Духу.
Хлопчик. Мово! Велична молитва наша у своїй нероздільній трійці, що єси ти і Бог Любов, і Бог Віра, і Бог Надія! Мово, що стояла на чатах коло вівтаря нашого національного Храму й не пускала туди злого духа виродження, злого духа скверноти, ганьби. Тож висвячувала душі козацького народу спасенними молитвами і небесним вогнем очищення, святими водами Божого річища, щоб не зманів і не перевівся  нарід той. І множимо край веселий, святоруський, люд, хрещений талантами, невмирущим вогнем пісень і наповнювала душі Божим сяйвом золотисто – небесним, бо то кольори духовності й Божого знамення.
1 дівчинка. Рідна мово!
2 дівчинка. Мудра Берегине!
1 дівчинка. Пресвятая Богородице!
2 дівчинка. Судилася їй терниста доля.
1 дівчинка. Вона, як і Україна, дивиться в душу кожного з нас очима рідної мами, батьківським словом промовляє до нашого серця.
2 дівчинка. Слово рідної мови, увінчане терновим вінком страждання, не раз топтане і зневажене.
1 дівчинка. Заборонене і зганьблене.
2 дівчинка. Зраджене і забуте.
1 дівчинка. Щоразу воскресало, аби відродитися у терновому вінку страждання, краси і слави.
2 дівчинка. Терниста дорога стелилася нашій мові на шляху державності, котра лише набула законодавства конституційної сили…
1 дівчинка. 1989 рік – прийнято Закон «Рол мови в Україні».
2 дівчинка. 1936 рік – Верховною Радою України прийнято Конституцією України, в якій українській мові надано законодавчої конституційної сили.
1 дівчинка. 1998 рік – Указом Президента України 9 листопада проголошено Днем української писемності та мови.
(Другокласники розказують вірші про мову)
2 дівчинка.  Наша мова
Мова наша, мова
Мова кольорова,
В ній гроза травнева
 Тиша вечорова.
Мова наша, мова – 
Літ минулих повість,
Вічно юна мудрість,
Сива наша совість,
Я без тебе, мово,
Без зерна полова.
Соняшник без сонця,
Без птахів діброва.
Як у вогонь у серці,
Я несу  в майбутнє
Невгасиму мову,
Слово незабутнє.
3 дівчинка. Народе мій, дитино ясночола!
Живи й орудуй мовами всіма,
Бо кожна мова – твого духу школа,
Твоєї правди – золота сурма.
Вклякли перед зорею світовою,
Що пламеніє, наче сонця креси,
Та не молися мовою чужою,
Бо на колінах стоячи, умреш. 
Хлопчик. Колискова, материнська, ніжна мово!
Мова сили й простоти, - 
Гей, яка ж прекрасна Ти!
Дівчинка. Ти постаєш в ясній обнові,
Як пісня линеш, рідне слово,
Ти – наше диво калинове,
Кохання материнська мово!
Хлопчик. Несеш барвінь  гарячу, яру
В небесну синь пташиним зграям
І, спивши там від сонця жару,
Зеленим дихаєш розмаєм.
Дівчинка. Плекаймо в серці кожне гроно,
Прозоре диво калинове.
Хай квітне, пламенить червоно
В сімї великій, вольній, новій.
Хлопчик. Синів і дочок багатьох народів
Я зустрічав, які перетинали
Гірські й морські кордони і, на подив,
Багато бачили, багато знали.
Хлопчик. Я їх питав із щирою душею:
- Яку ви любите найбільшу мову?
І всі відповідали: - Ту, що нею
Співала рідна мати колискову.
Дівчинка. Які чудесні барви у нашій рідній мові,
Які відтінки різні – від Сейму аж до Сен!
У Києві говорять інакше, ніж у Львові, - 
І чорногуз, і бусол, лелека і боцян.
Хлопчик. Так, наче називаєш різновиди лелек ти,
А це – лиш різні назви, синонімічний ряд,
А є ще риси мови, що звуться діалекти:
Це – говори місцеві на дещо інший лад.

Дівчинка. На Київщині ( в літках) взуття зовуть обувка
А огірок звичайний в Чернігові – гурок,
А кошик на Поліссі ( в Іванові) – кошівка,
І назви, і вимова різняться, що не крок.
Автор. Раз якось на базарі професор із столиці
Заговорив із дідом, що ягоди привіз:
Професор. То значить, на Поліссі, вродили полуниці?
Я бачу, ви з-над Снові, із хутора Рогіз?
Автор. Дід  витріщає очі: 
Дід. – І як це може бути? То ви з Рогозу родом?
Мо, інженер? Поет?
Та ні, я просто знаю, як де говорять люди:
Прислухаюсь до мови, - і в цьому весь секрет.
Хлопчик. Чи ти задумувавсь, відкіль оті
У нашій мові злитки золоті?
Як намистини – диво калинове – 
Частини мови?
Дівчинка. Який співець, поет, який письменник
Уперше слово вигадав «іменник»?
Іменник! Він узяв собі на плечі
Велике діло – визначати речі. –
Ім’я, найменування і наймення:
Робота. Біль. І радість. І натхнення.
Хлопчик. Ну, а візьмімо назву дієслово,
Само підказує, що діє слово.
Ще й прикладу на нього не навів,
А вже до півдесятка дієслів.
Дівчинка. Прикметник дасть іменнику – предмету – 
Якусь його ознаку чи прикмету.
Хлопчик. Числівник може визначить тобі
Число речей, порядок при лічбі.
Дівчинка.
А поспитай звичайного займенника,
За кого він у мові? За іменника.
Хлопчик.  Хоч може цей наш скромний посередник
Замінювать числівник і іменник.
Дівчинка. Прислівний звик, незмінюваний в мові,
Ознаки різні виражають при слові.
Хлопчик. Сполучник каже: скромну роль я маю,
Але слова я в мові сполучаю.
Дівчинка. І частка мовить: слово я службове,
Але людині чесно я служу,
І, будьте певні, в інтересах мови
І так, і ні, де треба, я скажу!
Хлопчик. А вигук може пролунати, як дзвін,
У мові, мабуть, найщиріший він!
Ура! – гукаєш ти друзям неодмінно, - 
Сьогодні з мови я дістав «відмінно».
Дівчинка. Частини мови! Назви, наче, й звичні, - 

Полюбиш їх – красиві, поетичні!






 Квест до Дня рідної мови
«Мовно-літературний калейдоскоп» (5-7кл.)

Мета квесту: залучити учнів до активної пізнавальної діяльності; забезпечити самовираження і саморозвиток кожного учасника квесту; виховувати вміння працювати в команді.
Квест відбувається у приміщенні школи. Учням заздалегідь оголошено про початок квесту та місце збору. Кожна команда отримує маршрутний лист, який в процесі гри заповнюють відповідальні вчителі. Перемагає команда, яка набере найбільшу кількість балів.
ПЕРЕБІГ КВЕСТУ:
ПУНКТ № 1
Завдання 1. «Чорна скриня»
За 5 підказок учні повинні відгадати, що знаходиться в чорній скрині (Чим менше підказок використали – тим більший бал)
Підказка 1: Найбільший такий предмет має величезні розміри: 6Х3 метри, а його вага становить 492 кілограми. Висота найменшого такого предмета – 0,3 мм. (5 балів)
Підказка 2: Один із цих предметів був проданий на аукціоні у 2013 році за 24 мільйони доларів (4 бали)
Підказка 3: Щоб створити цей предмет, людина використовує в середньому 475 годин свого часу (3 бали)
Підказка 4;В Україні такий предмет вперше зʼявився у 1574 році за сприяння Івана Федорова (2 бали)
Підказка 5: Грецькою це слово звучить як «бібліа» (1бал)
Правильна відповідь: КНИГА
Підказка (видає вчитель після того, як учні виконали завдання): Вас чекають у приміщенні, яке може називатися вівліофіка, давні єгиптяни називали його «аптека для душі» , а в перекладі з інших мов воно означає «скриня для книжок» 
Правильна відповідь: БІБЛІОТЕКА

ПУНКТ № 2
Завдання 2. Алфавітний калейдоскоп
Розставте слова в алфавітному порядку:
Герой, ангел, абетка, кара, ахати, альбо, блиск, клопіт, амінь, бій, аблегат, нагляд, гамувати, амбіція
 Правильна відповідь: КАБІНЕТ ІСТОРІЯ (можна будь-який кабінет)
Абетка
Аблегат
 Альбо
 Амбіція
 Амінь
 Ангел
Ахати
Бій
Блиск
Гамувати
Герой
 Кара
 Клопіт
 Нагляд


Підказка (на листочках): Підкресліть передостанню букву в кожному слові. Якщо правильно виконали завдання, прочитаєте місце наступної зупинки
ПУНКТ № 3
Завдання 3. Мовні цікавинки (за кожну правильну відповідь – 1 бал)
клас:
Назва якої птиці складається з 40 "а" (Сорока)
Якою косою не можна кости ? (Дівочою, піщаною) 
Що стоїть посеред Києва? (Є) 
У небі одна, а в баби дві? (Б)
Чим закінчується вечір і починається ранок? (Буквою Р)
клас:
Назвіть місто великих хижаків. (Львів) 
Яке слово об'єднує 33 букви? (Алфавіт)
Які сто приголосних звуків можуть зупинити рух автомобілів? (Сто-п) Як із буряка зробити великий дощ? (Буря-к) 
Що зробити, щоб майка полетіла? (Майка-чайка)
клас:
Як написати одним словом з чотирьох букв словосполучення "суха трава". (Сіно)
Що належить вам, але інші користуються ним частіше? (Ім'я) 
Як написати одним словом «мати, батько, син, дочка»? (Сім'я) 
Яким прикметником можна назвати білу хустку, намочену в Чорному морі? (Мокра) 
Гора й долина. Що між ними ?( «Й»)

Підказка (на листочках): Розшифруйте запис і все стане зрозуміло. 
18,1;   3,1,22;   28,7,15, 1,32,23,31;   3;   15,1,2,12,18,7,23,12;   1,18,4,16,12,14,22,31,15,19,13;      17,19,3,11
Правильна відповідь: НА ВАС ЧЕКАЮТЬ В КАБІНЕТІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ (Цифра дорівнює номеру букви в алфавіті)
ПУНКТ № 4
Завдання 4. Латка на фразеологізм (за кожну правильну відповідь – 1 бал)
Відновіть фразеологізми, вставляючи на вільне місце слово-латку
5 клас:
«Латки»: язик, око, ніс
Розвʼязався …
Впадати в …
Водити за …
Виткнути …
Дати волю …
Правильні  відповіді: розвʼязався язик, впадати в око, водити за ніс, виткнути носа, дати волю язикові
6 клас:
«Латки»: голова, серце, печінка, ноги
… йде обертом
Лягти каменем на …
… і два вуха
Сидіти в …
Взяти … на плечі
Правильні відповіді: голова йде обертом, лягти каменем на серце, голова і два вуха, сидіти в печінках, взяти ноги на плечі
7 клас:
«Латки»: курка, кінь, коза, кіт
Носиться, як … з яйцем
Бути на …
І … загребуть
Нагадали … смерть
Шкребуть на серці …
Правильні відповіді: носиться, як курка з яйцем, бути на коні, і кури загребуть, нагадали козі смерть, шкребуть на серці кішки
Підказка (на листочках):Run in the office of Ukrainian language and literature 
(біжіть в кабінет української мови та літератури)
ПУНКТ № 5
Завдання 5. Поетична хвилинка (за кожну правильну відповідь – 2 бали)
Відновіть поезію, вибираючи із синонімів слова, що римуються.
Текст 1
Осінь в саду (розхлюпалась, розіллялась, розлилась)
Осінь, як повінь червлена,
Вишня в багрець (Прибралась, одяглась, нарядилась)
Мов молода наречена
Текст 2
Вигріваються на сонці 
Осокори у (тузі, журбі, смутку)
А дуби, мов полководці,
Вийшли з вітром на (двобій, дуель, поєдинок)
Правильні відповіді: розлилась-одяглась; журбі-двобій
Підказка (на листочках):знайдіть у кабінеті найбільшу за розміром книгу. На сторінці 148  прочитайте підкреслені букви.
Відповідь: Вітаю Вас. Завдання виконані. Квест успішно завершено.
Підводяться підсумки квесту, переможці нагороджуються подарунками.
Додаток 
Маршрутний лист
учасників гри-квесту
учнів ________ класу


№ пункту К-сть набраних балів Підпис вчителя    
№1 (Кабінет української мови та літератури)    
№ 2 (Бібліотека)
   
№ 3 (кабінет історії)    
№4 (кабінет англійської мови)    
№5 (кабінет української мови та літератури)  




Тема. Вікторина з української мови «Юний мовознавець»

Мета: розширювати знання учнів про українську мову; показати її красу та багатство фольклору українського народу за допомогою поетичного слова; розвивати мовлення учнів; виховувати любов до рідної мови, свого народу, рідної землі.

Обладнання: вишивані рушники, портрет Т.Г. Шевченка, плакати «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема», «Пісня - душа народу», «Кажуть, дитино, що мова наша – солов’їна».
Правила гри
1. Уміти працювати в групі з девізом: "Один за всіх та всі за одного."
2. Спочатку подумати, а потім відповідати.
3. Відповідати чітко і лаконічно.
4. Переможцем стане команда, у якої найбільша кількість балів.
                                        План заходу

І. Організаційна частина. Оголошення теми й мети конкурсу.

       1. Виразне читання віршів про мову.

ІІ. Основна частина.

       1. Конкурс «Бліц-опитування». Для вболівальників гра «Так чи ні».

       2.  Конкурс «Конверт».

       3.  Конкурс «Переговори сусіда».

       4. Конкурс «Розсипаночка». Гра для вболівальників: «Загадки-жарти».

       5. Виконання української пісні.

       6. Конкурс «Конкурс капітанів». Конкурс для вболівальників «Доскажи           словечко».

        7. Конкурс «Відновіть вірші». Конкурс вболівальникам «Продовж   прислів’я».

         8. Конкурс «Шифрувальник». Конкурс для вболівальників «Відгадай загадку».

          9.  Конкурс  «Сходинки слів».

III.  Підведення підсумків.

        Конкурс на кращого виконавця скоромовок.

ІV. Заключна частина заходу.



І. Організаційна частина. Оголошення теми й мети конкурсу.

       1. Виразне читання віршів про мову.

Свято починається виконанням учнями  класу пісні «Рідна мова»

Дівчинка-мова.

Я - наука непроста, хоча і цікава,

В королівстві я живу слова і забави.

І в свою майстерню мовну,

Доки ви зі мною,

Мовних скарбів пребагато

Візьмете з собою.

В подорож усіх вас кличу

До складних завдань.

Тож не зрадьте, любі діти,

Моїх сподівань.

Хто ще думає, міркує, можу підказати:

Поскладайте літери ви швидко

На моєму платті.

Ну, нарешті, здогадались, хто я?

Звать мене, звичайно,...

Діти. Українська Мова!



Вчитель. Тож давайте, діти, запросимо Мову подорожувати разом із нами.

Учень. Ми про тебе, Мово, багато віршів знаємо. Ось послухай.



1-й    учень.

Українська моя рідна мово,

В кожнім слові твоїм - цілий світ!

Бачу барви у нім веселкові

І калини червоний цвіт.

2-й    учень.

А ще небо блакитне, бездонне,

І ярило, й пшеничні поля,

Плескіт рік, шум гаїв невгамовний –

Вся моя українська земля.

3-й    учень.

Вона, як ніжна пісня колискова,

Заходить серцем в нашу душу з ранніх літ,

Це мова, наче пташка світанкова,

Що гордо лине в свій стрімкий політ.

4-й    учень.

Велична, щедра і прекрасна мова!

Прозора й чиста, як гірська вода.

Це українська мова барвінкова,

Така багата й вічно молода.

5-й    учень.

Вимовляю кожне слово,

Кожне слово, наче спів.

Найдорожча рідна мова,

Мова діда і батьків.

6-й    учень.

Спитай себе, дитино, хто ти є,

І в серці обізветься рідна мова,

І в слові яснім ім’я твоє

Просяє, наче зірка світанкова.

З родинного гнізда, немов пташка,

Ти полетиш, де світу далечизна,

Та в рідній мові буде вся душа

І вся твоя дорога, вся Вітчизна.



Дівчатка виконують пісню «Розкажи про Україну».





Учитель. Звичайно, для кожного народу дорога своя мова. Для росіян - російська, для білорусів - білоруська, для поляків - польська. А для нас, українців, - українська.

«Рідна мова дорога людині, як саме життя», - так говорить народна мудрість.

Без мови не може існувати народ, його культура. Мова - це найдивовижніший витвір, що створила людина за свою історію.

-        Як ви думаєте, чи завжди мова була такою, як зараз?

Мова первісних людей була дуже бідною. Складалася з небагатьох слів, що супроводжувалися жестами, мімікою. Та йшов час, змінювалася людина, змінювалася її мова. Багато людей доклали зусиль, щоб сьогодні ми з вами могли читати й писати.

Українська мова належить до високорозвинених мов світу. У далекому 1934 році у Франції на конкурсі мов наша мова була визнана другою у світі серед європейських мов за милозвучністю.

Я хочу загадати вам загадку

На базарі їх не купиш,

На дорозі не знайдеш,

І не завжди на терезах

Ти ціну їм підбереш.

Що це?

Діти. Знання.

Мова. Любі діти! Ви - учні, вже багато знаєте. Тож пропоную вам познайомитися і показати свої знання з української мови.

ІІ. Основна частина.

Вчитель. Ви будете працювати зараз у групах.

1 конкурс «Бліц-опитування»

1 команда

1.      Які є види мовлення? (Усне і писемне)

2.      З яких частин складається текст? (Зачин, основна частина, кінцівка)

3.      Як пишуться імена, по батькові, прізвища людей, клички тварин, назви міст, сіл, вулиць, річок? (З великої літери)

4.      На які питання відповідають слова — назви предметів? (Хто? що?)

5.      Скільки літер в українському алфавіті? (33).

6.      Наприкінці питального речення ставимо... (знак питання).

7.      У слові стільки складів, скільки... (голосних звуків).

8.      Мовлення буває... (усним і писемним).

9.      З якої казки ці слова: «Ведмідь вліз в рукавичку сьомим»? («Рукавичка»)

10.    Хто побудував Золоті ворота?



2 команда

1.      Які типи текстів ви знаєте? (Розповідь, опис, міркування)

2.      Якими бувають речення за метою висловлювання? (Розповідні, питальні, спонукальні)

3.      Наприкінці окличного розповідного речення ставимо... (знак оклику).

4.      Текст, у якому когось або щось описують, називають — текстом-... (описом).

5.      Слово, близьке за значенням. (Синонім)

6.      Частина слова, що стоїть перед коренем. (Префікс)

7.      Зв’язані за змістом слова — це... (речення).

8.      До тексту можна дібрати... (заголовок).

9.      Хто у казці «Вовк та козенята» був страшний звір, якому не вдалося обманути сімох козеняток? (Вовк)

10.    Чому дівчинка Аля потрапила в Недоладію?



2 конкурс «Конверт»

Учитель.

Ось конверт - туди заглянем

І завдання прочитаєм.

Щось сама не розберу,

Допомоги в вас прошу.

(Капітани команд отримують конверти із завданнями).



Завдання:

1.      Правильно закінчіть прислів’я.

2.      Поясніть значення українських народних висловів.

3.      З окремих слів складіть прислів’я. Поясніть його зміст.



1 команда

1.      Знай більше, а говори... (менше).

Мудрим ніхто не вродився, а... (навчився).

Без труда нема... (плода).

Де сила не візьме,... (там розум допоможе).

2.      Язик до Києва доведе.

3.      Тому, хто треба, хоче, мало, знати, спати, багато.



2 команда

1.      Краще річ нова, а дружба ... (стара).

Бджола мала, а й та... (працює).

Маленька праця краща за велике... (безділля).

Праця людину годує, а... (лінь марнує).

2.      У кишені вітер гуляє.

3.      Диво, українська, калинове, мово, наше, ти.



Під час підготовки відповідей командами проводимо для глядачів гру «Так чи ні»

1)      Скажи, співає сом пісні? (Ні)

2)      Чи вміє плавати гусак? (Так)

3)      Чи може стати у вогні вода холодним льодом? {Ні)

4)      Червоний мак в січневу пору квітне? (Ні)

5)      А крокодили на сосні свої будують гнізда? (Ні),

6)      Ч и може вище гір літак у вишину злетіти? (Так)

7)      Якщо не їстиме три дні, верблюд ходити зможе? (Так)

8)      До розбишак і забіяк чи є в людей повага? (Ні)

9)      Коли розсердиться їжак, слона він вбити може? (Ні)

10)    Ріка біжить у долині, чи є у неї ноги? (Ні)



3 конкурс «Переговори сусіда»

Учитель.  В Україні кажуть, що жіноча зброя - віник та язик. Бо українки славляться не тільки гострим розумом, а й гострим язичком. Та хлопці наші теж у кишеню за словом не лізуть.

(Діти вчать скоромовки, виходять парами і промовляють скоромовку, намагаючись переговорити сусіда).

Ходить квочка коло кілочка,

Водить діточок коло квіточок.

* * *

Карл у Клари украв корали,

Клара у Карла украла кларнет.

* * *

На дворі трава,

На траві дрова,

Не рубай дрова,

Бо трава здорова.

* * *

В ямі не спиться вусатому сому,

Сому вусатому сумно самому.



4 конкурс «Розсипаночка»

Оцініть свої старання. Складіть розсипаночку.

1.      Маибмвоглдоеджцзі(Ми — молодці!)

2.      Маибпвегрдшеі (Ми перші.)

3.      Маибнвегпдежрзеимкоп жмноі (Ми непереможні.)

4.      Маибнвагйдреожзкузмл н о і п ш р і (Ми найрозумніші.)

5.      Маибнвагй дкержазщиі. (Ми найкращі.)



Завдання глядачам:    «Загадки-жарти»

1)      Яке поле не виореш? (У зошиті)

2)      У чому не можна провертіти дірку? (У воді)

3)      3 якої миски не можна наїстися? (З порожньої)

4)      У яку бочку не можна налити води? (У повну)

5)      Де вода стоїть стовпом? (У склянці)

6)      Від чого плаває качка? (Від берега)



5. Учитель. Безліч пісень вміщує скарбниця українського народу. І ллються над чарівною природою України слова солов’їної української мови, переплітаючись із чарівною мелодією. Зараз учні  класу виконають пісню .



6 конкурс «Конкурс капітанів»

Завдання. За 3 хвилини написати якомога більше слів із буквосполученнями.

 1 команда -  ЙО

 2 команда - ЬО

         У цей час проводиться конкурс для вболівальників «Доскажи словечко».



•        Ось вона яка —

розбійниця морська,

Всіх би проковтнула

зажерлива... (акула).

•        Стрімко вибігли на гору

         Дві подружки білокорі.

           Дощик їм полоще кіски.

           Звуть подружок цих… (берізки).

•        Такенький, маленький,

Як пальчик, тоненький:

Рибалці — на вудку,

Мисливцю — на лук,

А зветься... (бамбук).

•        Червоненька і смачненька,

Дуже з вигляду гарненька,

І боки в неї пишні.

Літом смачно їсти... (вишні).

•        Металевий в неї носик

І лляний у неї хвостик.

Із шиття не буде толку,

Якщо ми не візьмем... (голку).

•        Така велика, довгошия,

І вища за найбільшу шафу,

Така розумна і красива

У зоопарку є... (жирафа).



7 конкурс «Відновіть вірші»

 Команди отримують картки із завданням. Учасники повинні відновити вірш, уставивши пропущені літери, що позначають голосні звуки. Виразно прочитати його й назвати автора.

Т_ч_ в_д_ з-п_д _в_р_

_р_м  н_ д_л_н_.

П_ш_ _тьс_ н_д в_д_ _

ч_ рв_н_ к_л_н_.

Т. Шевченко



Завдання глядачам: продовж прислів’я.

1)      Книга вчить,... (як на світі жить).

2)      Пташка красна пір’ям,... (а людина знаннями).

3)      Добре того вчити,... (хто хоче вчитися).

4)      Не смійся з другого,... (щоб тобі не було такого).



8 конкурс «Шифрувальник»



За номерами букв алфавіту розшифрувати прислів’я, записати його в зошит і пояснити значення.







10,    18, 1, 18, 18, 33; 16, 32, 6, 11, 18, 12; 30, 19; 15, 21, 11, 16, 1; 20, 23, 1, 29, 11, 18, 12.

 «Знання людині, що крила пташині».



Завдання глядачам: відгадати загадки.

 У нашої бабусі

Сидить звір у кожусі,

Біля пічки гріється,

Без водички миється. (Котик)



На городі в нас росте

Сонце ясне, золоте.

Жовте око, жовті вії,

Та чомусь воно не гріє. (Соняшник)



В нашій кухні кілька літ

Він вуркоче, наче кіт,

І ховає справжню зиму

За надійними дверима. (Холодильник)



У хазяйстві я господар,

Воджу череду пташок,

Вранці рано розбуджу вас,

Дасте проса нам кульок. (Півень)



Із неба диво золоте,

І світить нам, і гріє,

Ніщо без нього не росте,

І всі йому радіють. (Сонце)



В лісі вирізана,

Гладенько витесана,

Співала-грала, заливалася.

Як вона називалася? (Сопілка)



Круглий, смугастий,

До того ж хвостатий,

Червона серединка,

хоч зелений бік,

Має смачний солодкий сік. (Кавун)



Біле, як сніг,

Надуте, як міх,

Лопатами ходить,

По болоту бродить. (Гусак)





 9 конкурс  «Сходинки слів»

Завдання. У вільні клітинки «сходинок» треба вписати букви так, щоб вийшло нове спільнокореневе слово.







III.  Підведення підсумків.

 Конкурс на кращого читця скоромовок.



Учитель. Український народ любить жартувати. Яка б не була втомлена людина, але почувши влучний жарт - усміхається.

Пропонуємо декілька гуморесок у виконанні учасників конкурсу.



 ШВИДКО ВІДПОВІВ

Коли прийшов зі школи внук,

Дідусь щоденник взяв до рук:

—      За віщо двійку ти схопив?

—      За те, що швидко відповів...

—      За те, що швидко? — гримнув дід,

—      За це ж дванадцять ставить слід.

—      Та що ви, діду, кричите?

Сказав я швидко, та не те...



КРУТЬКО

Толі в класі не сидиться,

Непосиді все б крутиться.

То щипа свого сусіда,

То поглядує навкруг,

То під партою обіда,

То на парті ловить мух...

Хтось запитує у Толі:

Ти завжди крутько такий?

—      Ні, не кожен день я в школі,

У неділю ж — вихідний!



ШОКОЛАДКА

Вчора зранку шоколадку

Закопав Тимко у грядку.

Бачить, як картопля садиться стара,

Потім виростає з неї молода.

З       однієї штуки робиться багато.

Значить, шоколадку можна теж саджати.

Шоколаденята вродяться чудові,

Матимуть обгортки різнокольорові!

Сів Тимко на землю і спостерігає,

Тільки шоколадка щось не проростає...

Як гадаєте, малята,

Довго буде він чекати?



ПО ЗАСЛУЗІ

Дівчинка.

Тобі мама дає щось, коли ти слухняний?

Хлопчик.

Ні, вона мені дає тоді, коли я неслухняний.



ПОКЛИЧУ МАМУ

Мама, вкладаючи сина в ліжко:

—      Якщо тобі захочеться чогось уно-чі, поклич свою маму, і татко відразу прийде.



РЕЗУЛЬТАТ

Учителька. У твого брата п’ять яблук, а ти в нього два забереш. Яким буде результат?

Андрій. Він мене відлупцює.

З ЛЮБОВІ

—      Я тебе караю, бо люблю, синку,— каже батько.

—      Знаю, тату! Але стільки любові я не заслужив.



ІV. Заключна частина заходу.

Учитель. Ось і підійшла до завершення наша подорож. Бажаю вам успіхів у вивченні рідної мови, щоб кожен урок був для вас святом і відкриттям.

Як парость виноградної лози,

Плекайте мову.

Пильно й неустанно

Політь бур’ян.

Чистіша від сльози

Вона хай буде.

Вірно і слухняно

Нехай вона щоразу служить вам.





Немає коментарів:

Дописати коментар

Живе під сонцем України Шевченкове слово

Літературно-музична композиція                   " Шевченко в моїм серці назавжди "  Калейдоскоп " Очима юних худо...